Stora Designpriset

Amsterdam, The Netherlands - April 12, 2011: Volvo logo on display at the 2011 Amsterdam AutoRAI motorshow. The 2011 Amsterdam motorshow was running from April 12 until April 23, in the RAI event center in Amsterdam, The Netherlands.

Sedan 2003 har Stora Designpriset delats ut av Teknikföretagen i samarbete med Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID, och Svensk Form. Priset delas ut till någon företagare för att fira affärsframgångar inom designområdet. Det företag som var först med att motta priset var Volvo personvagnar för deras modell XC90. Tävlingen utgörs av flera olika delar, exempelvis ingår publikens favorit. Syftet med hela tävlingen är att lyfta fram industridesignerns stora roll inom produktutveckling och företagets lönsamhet. Flera olika delar vägs in av juryn när de utser finalisterna. Förutom ovan nämnda, tas nyhetsvärdet, produktens nytta, miljöaspekten samt ergonomi med i beräkningen.

Pengarna används till forskningsprojekt

Vinstsumman för Stora Designpriset utgörs av 250 000 kronor. Hur dessa fördelas beror lite på hur designerarbetet har sett ut. Om arbetet med formgivningen har skett internt på företaget som vunnit, tillfaller pengarna den juridiska personen. Företaget är skyldiga att ge hälften av vinstsumman till ett forskningsprojekt inom design. Den andra halvan får användas fritt. Övriga fyra som varit finalfinalister, får 25 000 kronor vardera. Även publikens favorit får en vinstsumma på 25 000 kronor. Kanske är det bra att satsa på en genomtänkt design, inte minst när det går Kraftigt nedåt på börser i Asien – om företagen har valt att investera på dessa. De som finansierar prissumman är bland annat Teknikföretagen, som håller kurser inom exempelvis arbetsrätt och löner på flera håll i landet. Teknikföretaget är en arbetsgivarorganisation som hjälper dig som företagare med avtal och arbetsrätt. Som medlem i organisationen får du även tillgång till juridisk rådgivning. Allt för att företagen ska utvecklas och kunna exportera sin design till utlandet.

För utveckling av svenska företag

Genom att prisa och uppmärksamma svensk design, och genom att en del av prissumman går till designprojekt, bidrar priset till att Sverige sätter sig på kartan inom branschen. Det sporrar nya designer och formgivare till att ta fram produkter som inte endast är praktiska och snygga, utan även har så lite negativ miljöpåverkan som möjligt. Teknikföretagens samarbetsföretag SVID har som mål att svensk formgivning ska användas i allt förändrings- och innovationsarbete. De vill sätta användaren av alla produkter i fokus, något som de menar gynnar både privata företag, offentlig verksamhet och hela Sverige. Svensk Form arbetar för att belysa vad design kan ge både individen, kulturen och näringslivet. Eftersom alla tre samarbetspartners har olika fokuspunkter, men det gemensamma är designen, är det många delar som vägs in när finalisterna koras. Tävlingen är öppen och tillgänglig för alla att medverka i och alla har möjlighet att nominera. Finalisterna samt vinnare utses på hösten.